Blog 5: Extreme hitte? Hoe ga je om met je vochtbalans?

30 mei 2017

Foei wat een hitte… De afgelopen dagen was het weer zover in ons normaal zo koele kikkerlandje. Van regen naar zonneschijn, en hoe! Zweten tot en met en liters vochtverlies zonder dat je überhaupt van je prinsheerlijke ligbedje af komt. In Nederland weet je nooit wanneer je dit soort extreme weersomstandigheden kunt verwachten.

Het scheelt natuurlijk enorm dat de Kennedymars start in de avonduurtjes. In ieder geval dus zonder een hete zon op je hoofd. Misschien in plaats daarvan zelfs wel een onweersbuitje dat regelmatig het gevolg is van deze hete dagen. Toch is het belangrijk om na te denken over warm weer en de reactie die je lichaam hierop geeft.

Het menselijk lichaam bestaat voor minimaal 60% uit vocht. De functies van dit vocht zijn onder andere:

  • Bouwsteen voor cellen en weefsels
  • Transport van voedingsstoffen, afvalstoffen, hormonen, mineralen en vitamines
  • Warmteregulatie

Transpiratie is een vorm van warmteregulatie door het vocht in je lichaam uit te scheiden via je huid. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer je transpireert. Heftige transpiratie zorgt voor een behoorlijke mate van vochtverlies. Het risico van een te hoog vochtverlies is het verlies van prestatie, duurvermogen en bij ernstig vochtverlies kun je duizelig worden en zelfs flauwvallen. Is er sprake van (extreme) hitte tijdens de Kennedymars, zorg er dan dus voor dat je voldoende vocht aanvult tijdens het lopen en op de tussenstops.

Het beste kun je niet alleen maar water drinken, maar afwisselen met een isotone sportdrank. Isotone sportdrank heeft dezelfde deeltjesdichtheid als je bloed. In Jip en Janneke taal resulteert dit in een versnelde opname van zowel vocht als de koolhydraten in isotone drank door je lichaam. Isotone sportdrank is daarom een effectief middel om zowel vocht, als ook de nodige koolhydraten aan te vullen.

Naast vocht verliest je lichaam bij overmatig zweten ook mineralen, met name natrium en kalium. Deze mineralen reguleren de vochtbalans in je lichaam. Door (overmatig) zweten en het verlies van mineralen, zoals vaak het geval is bij hitte, krijgt je lichaam meer moeite om de vochtbalans in je lichaam te handhaven. Krampen kunnen een symptoom zijn van een te hoog verlies aan mineralen. Dit is de reden waarom sommigen bouillon meenemen in hun bidon of losse bouillonblokjes. Als je behoefte hebt aan zout tijdens de Kennedymars, negeer dit dan niet en zorg dat je zoute producten nuttigt. Zoute crackertjes kunnen een licht verteerbare optie zijn. Te veel water drinken zonder toevoeging van zout, kan ervoor zorgen dat je zoutgehalte in je lichaam nog lager wordt. Zorg er dus altijd voor dat je in combinatie met vocht, voldoende zouten binnenkrijgt.

Hoe kun je herkennen of je te weinig gedronken hebt:

  • Je bent vermoeid/flauw
  • Je bent duizelig
  • Je hebt het idee dat je je minder goed kunt concentreren
  • Je urine is donker van kleur

Kom ons helpen

Vele handen maken licht werk. Dit geldt natuurlijk ook voor de organisatie van de Kennedymars. Vandaar dat we graag een beroep doen op eenieder die hun steentje wil bijdragen. Check de mogelijkheden en deel mee in het gevoel van trots dat wij als vrijwilliger graag met jullie delen!

Meer informatie:

JOEK Lid Vrijwilliger

Sponsoren